Söderåsens Nationalpark

För att inte deppa ihop helt över min situation så drog jag fram alla kartor jag en gång skrivit ut. Hittade en karta över Söderåsens Nationalpark. Redan förra året skrev jag ut den men jag har inte kommit iväg. Ett Sms till Emmelie och sen var det bestämt! Vi åker till Söderåsen med våra hundar och vandrar. Hämtade upp Emmelie och lilla Parson killen Loo på måndags morgonen. Gick väldigt snabbt att köra. Ca 1 timme och 28 minuter från Falkenberg. Jag visste inte vad jag hade att vänta mig när vi kom ner. Ångrade inte en sekund att vi åkte ner. Vilken natur!!!
DSCN1685Vi bestämde oss för en led som heter Norra runda. Ca 6,3 km och mot utsiktsplatsen Kopparhatten

Lille Loo och Emmelie. Loo hade fått på sig en snygg sele från Ruffwear.
DSCN1688 Lång tappa ner till restaurangen. Har nog faktiskt aldrig sett en sån lång trappa och väldigt välgjordDSCN1689Lederna var väl utmärkta! Skåne leden kom in av och till på lederna men man kände aldrig att man skulle gå fel utan det var bara att följa markeringarna man bestämt att gå på
DSCN1692 Det är verkligen svårt att få till kort med sån här utsikt! Uppe på Kopparhatten fanns massa små ställen att kolla ut på.Både jag och Emmelie var helt förtrollade över HUR vackert det är i Söderåsen. Vem kunde tro att Skåne hade sån här otrolig natur?
DSCN1693Tyke hade sin scarf med ETK på sig dagen till ära. Jag körde på med utrustning. När man inte får springa så är bättre att försöka göra det bästa av allt . Hade dragbälte på dagen till ära och funkade mycket bättre än jag kunde troDSCN1698 DSCN1703 DSCN1704Otrolig välgjorda broar eller vad man nu ska säga att det heter
DSCN1705Emmelie och Loo njuter av utsikten
DSCN1708 DSCN1720 DSCN1721 Vår vandring fortsätter i fantastiskt miljö. Allt från bokskog ,spångar (väldigt hala) till små underbara stigarIMG_4945Väl tillbaka på samma ställe som vi började tog vi oss en liten fika. Loo och Tyke trivdes i vandras sällskap och bjöd till och med upp till bus. När vi satt och fikade bestämde vi att ta en led till. En liten titt på kartan jag hade skrivit ut så blev det den blåa leden Korsskär-Liagårdsrundan på 7,2 km
IMG_4950 Även på denna rundan började det med en rejäl stigning. Både jag och Emmelie fick upp pulsen rejält men det var det värt. För väl upp var det lika vackert som på KopparhattenIMG_4948 IMG_4951 Tyke kollar över sina domäner! Enligt honom var hela Nationalparken hansIMG_4954 IMG_4961 Massa små broar och spångar på denna rundan. Väldigt hala så det blev att ta det väldigt försiktigt överIMG_4962 Mer steniga stigar och lite mer kuperat. Man fick ha koll på vart man satte tassarnaIMG_4963 IMG_4964 IMG_4965 IMG_4967 IMG_4968Led blå var otroligt vacker. Jag rekommenderar denna leden lite mer än den andra om man bara vill gå en runda. Men tycker att man ska ta båda. Sen finns det mer små rundor och Skåneleden var med lite här och där. Nu gick vi bara 2 och jag tror det var bra för min egna skull. Hade lite feber toppar av och till. Men jag är väldigt glad att jag åkte hit ihop med Emmelie. Att vandra är inte så dumt. Man ser väldigt mycket… Tyvärr la min kamera av lite för tidigt och jag fick använda min mobil. Inget jag var nöjd med! Min semester har precis startat och jag hoppas jag kan lura med Emmelie fler gånger. Får inte ta ett löpsteg innan jag har vart hos öronläkaren. Och jag hoppas verkligen att han har något att komma med. Snart inne på 5 veckan med öron ont och feber av och till…..
Jag tycker ni ska kolla in denna länken Söderåsens Nationalpark
Har ni vägarna förbi Skåne så ta er en runda! Det är fantastiskt… Hoppas bilderna har gett er suget att komma ut på stigarna…

9 tankar om “Söderåsens Nationalpark

1. Hej! Vad har du för rygga till Tyke? Funkar den även när ni springer? Jag letar efter en till min jaktlabbetik, gissar att hon kan vara någorlunda i samma storlek.

• Tyke har en Ruffwear singeltrack! Jag är jätte nöjd med den. Man får plats med det nödvändigaste. Fick med 2 st vattenflaskor men ofta har Tyke med sitt första tassen bandags, Godis och bajspåsar. Lite dyr men den har hållit fint i 2 år för honom nu

2. Tack! Googlade och hittade den för 699 kr och slog till direkt. Jag har Ruffwear Approach till mina små när vi vandrar, men de är för klumpiga/flaxiga att springa med. Tyvärr verkar inte Singletrack finnas till så små (borderterrier). Men nu får jag testa den på racerlabben 🙂

3. Vilka härliga bilder. Blir så sugen på att vandra. Kollade upp var Söderåsen lligger då vi ska till Skåne om några veckor för semester. Åker nog förbi i krokarna när vi ska vidare till min bror i Halmstad efteråt.